Tuesday 14 February 2023

Emotionally compelling Lenau settings from Gerhaher and Huber at Wigmore Hall

Christian Gerhaher & Gerold Huber
© Wigmore Hall Trust

Christian Gerhaher
(baritone)
Gerold Huber (piano)

7.30pm, Sunday 12 February 2023

Wigmore Hall, London










Heinz Holliger (b.1939): Elis: Verkündigung des Todes, Todesangst und Gnade, Himmelfahrt

Hugo Wolf (1860-1903): Abendbilder

Heinz Holliger: Lunea: Wirf o Thor, Die Jahre flogen, Die Himmelsschlange, Ich will, Weit, Dein Blick, Transsubstantiatio, Der Mensch, Ich habe, Serenum, Der Eisenhammer, Ein Tropfen, Verächtlich, Man grüsst, Der Schwimmer, Mein Widerhall, Der Frühling, Der schwarze Schleier, Der Zweifel, Der Himmel, Der Mond, Die Wüstenwanderer, Einklang (Nachwort)

Robert Schumann (1810-1856): 4 Husarenlieder, Op. 117: Der Husar, trara!, Der leidige Frieden, Den grünen Zeigern, Da liegt der Feinde gestreckte Schar, 

Othmar Schoeck (1886-1957): Elegie, Op. 36: An den Wind, Herbstgefühl, Verlorenes Glück, Das Mondlicht, Herbstentschluss, Welke Rose

Robert Schumann: 6 Gedichte von N Lenau und Requiem, Op. 90: Lied eines Schmiedes, Meine Rose, Kommen und Schieden, Die Seine, Einsamkeit, Der schwere Abend, Requiem

Encore:
Othmar Shock: Elegie, Op. 36: Zweifelnder Wunsch

Christian Gerhaher
© Wigmore Hall Trust
Holliger:
'Gerhaher ... immediately drew us into the dark, introspective world that would pervade the programme to come. Huber’s glassy, ethereal playing, with layered pedalling also set a darkly atmospheric scene'.   

'Gerhaher delivered the twistingly tormented, leaping lines with remarkable, chilling clarity, with striking stillness on stage, oblivious to Huber’s frequent forays into the piano’s interior'.

Schoeck:
'Gerhaher gave us pleading, icy tones, and the final journey of Herbstentschluss dripped with sadness, before the heartbreaking Welke Rose, Huber’s soft-toned accompaniment in the distance'.

Schumann:
'But it was with the Sechs Gedichte von N Lenau that Gerhaher truly tugged the heartstrings. Words were exquisitely pointed in Meine Rose, with a wishful blossoming on “freudig”. Despite some gloriously ringing tone at the top of his range, he returned to oppressive darkness for Einsamkeit'.

Read my full review on Bachtrack here.

Watch the concert streamed by the Wigmore Hall here.




No comments:

Post a Comment